Friday 27 January 2012

Karangan Jenis Surat Kiriman Tidak Rasmi


Soalan
Anda dan keluarga telah berpindah ke tempat lain. Tuliskan surat kepada kawan anda untuk menceritakan keadaan di tempat itu.

Jawapan
                                                                                                                    Kampung Tambunan,

                                                                                                                     93200 Kuching.

                                                                                                                      8 April 2011.

         Ke pesisiran sahabatku Nizam, yang tinggal di bandar Dungun, dengan selamatnya.

Saudara,

         Sudah lama saya tidak mendengar khabar daripada saudara. Mungkin saudara sibuk, maklumlah peperiksaan pun kian hampir. Sya berdoa agar saudara berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan itu nanti.

          Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk memberitahu saudara bahawa saya telah berpindah ke tempat baharu. Tempat baharu ini letaknya kira-kira 40 kilometer dari bandar Kuching.

            Saya terpaksa pindah kerana ayah saya pun pencen dan tidak lagi menduduki rumah kerajaan. Dengan menggunakan wang ganjaran, ayah saya membeli sebidang tanah dan mendirikan sebuah rumah di atas tanah itu.

            Terdapat lima puluh keluarga di tempat baharu ini. Pada mulanya, agak sukar untuk kami menyesuaikan diri dengan keadaan di tempat baharu itu. Tambahan pula, jirang-jiran kami terdiri daripada berbilang kaum. Namun hal itu dapat kami atasi. Rupa-rupanya mereka jiran yang baik dan mudah mesra.

             Kami bernasib baik kerana di hadapan rumah kami terdapat sebatang jalan raya. Di tepi jalan itu ayah mendirikan sebuah gerai. Kami menjual pelbagai jenis buah-buahan. Kadang-kadang saya membantu ayah saya menjual buah-buahan yang dibekalkan oleh pemborong di gerai tersebut. 

              Saya berharap agar saudara membalas surat saya. Tentu banyak berita yang dapat saudara ceritakan. Saya menantikan ketibaan warkah saudara.

               Akhir kata, sambutlah salam mesra daripada saya.
              Sahabatmu,

Khairul Amin


2 comments: