Friday 27 January 2012

Karangan Jenis Keperihalan


Soalan
Anda dengan beberapa orang rakan sedang menuju ke sebuah pulau. Dalam perjalanan, hujan lebat turun dan rebut melanda. Dengan tiba-tiba perahu yang anda dan rakan-rakan anda naiki karam. Ceritakan pengalaman anda itu.


Jawapan

      Pada suatu pagi yang bening, aku dan rakan-rakanku menaiki perahu menuju ke Pulau Semalu untuk mengail ikan. Perahu kami tenang melawan ombak kecil. Saleh dan Mahizan berada di butiran perahu. Mereka bergilir-gilir mendayung perahu
.
       Jauh di kaki langit, tompokan awan hitam berarak perlahan-perlahan. Kira-kira lima belas minit kemudian, cuaca yang terang itu bertukar menjadi gelap. Hujan yang kasar butirnya mula turun.

        “Kayuh kuat lagi, nanti dipukul ribut.” Aku memberikan arahan kepada Saleh dan Muhizan. Suaraku yang cemas itu tenggelam dalam bunyi air hujan dan deru angin yang bertiup liar.

         Angin semakin kencang dan ombak besar menyerbu. Perahu kami terumbang-ambing. Saleh dan Mahizan mencuba sadaya upaya untuk mengawalnya. Aku pula sibuk menimba air hujan yang seperti dituangkan kedalm perahu. Sesekali aku menyorot wajah rakan-rakanku. Sambil mendayung perahu, mulut Sudin kumat-kamit. Agaknya dia sedang membaca doa supaya kami selamat. Wajah Saleh pula pucat.

          Tiba-tiba ombak besar menerjah kami bagaikan kilat. Perahu kami pecah dua. Kami tercampak ke dalam air yang bergelora dan digulung ombak hingga tenggelam seketika. Ketika tenggelam itu aku terminum air masin. Cepat-cepat kakiku menendang dan tanganku menguak air supaya aku cepat timbul.

          Sebentar kemudian muncul kepala Mahizan dan Saleh. Kami  bernasib baik kerana memakai jaket keselamatan. Meskipun begitu, Mahizan sempat menjerit kepada aku dan Saleh berpaut pada kepinagan papan perahu yang telah pecah tadi.
           Kami hanyut dibawa arus dalam keadaan saling berpegangan tang. Entah beberapa kali kami dilambung ombak yang dating begitu kuat itu. Ketakutan membalut seluruh hati kami.

           Ribut itu reda setelah lima belas minit mengamuk. Kami letih dan lesu ketika itu dan hamper berputus asa. Kelihatan di sekeliling kami hanya air laut yang kian tenang. Tiba-tiba kakiku terpijak dasar laut. Kami berenang menuju ke pantai itu. Sebaik-baik sahaja sampai si pantai itu, aku terbaring kerana terasa amat latih. Saleh dan Mahizan pula terduduk di atas pasir.

          Apabila hilang rasa letih baharulah kami sedar bahawa kami berada di pantai tempat kami mula-mula bertolak tadi. Kami menuju kea rah jeti. Kami bersyukur kepada Tuhan kerana masih memanjangkan umur kami.

5 comments:

  1. Karangan yg cantik tetapi banyak kesalahan ejaan dan tatabahasa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. sama mc dlm buku saya...sebijik sama...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. karangan bagus ....teruskan...!

    ReplyDelete